Rynek wina rośnie w Polsce około 5 proc. rocznie, trunki z tej kategorii stają się bowiem coraz modniejsze i tym samym coraz chętniej nabywane przez konsumentów. Aby jednak poznać specyfikę rynku, producenci i dystrybutorzy mogą pokusić się o przeprowadzenie badania marketingowego wina. W jakich calach się je realizuje?
Dlaczego warto przeprowadzić badanie marketingowe wina?
Poznanie preferencji konsumentów to klucz do budowania pozycji w każdej branży i nie inaczej jest w przypadku trunków na bazie alkoholu. Właśnie dlatego przeprowadza się badania marketingowe wina, które pozwalają dowiedzieć się, po jakie rodzaje produktów w tej kategorii klienci sięgają najczęściej i z jakich powodów, a także jaka jest deklarowana suma pieniędzy, którą mogą przeznaczyć na poszczególne ich rodzaje.
To użyteczne informacje zarówno dla producentów, jak i importerów, gdyż pozwalają znaleźć również nowe szanse na zysk. Z badania Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat® wynika bowiem, że w ostatnich latach wzrasta popularność białych win musujących. Jest to okazja do stworzenia zupełnie nowego produktu, jeśli firma jeszcze takowego nie ma w swoim portfolio oraz na zdobycie innego źródła przychodu.
Sprawdzenie elastyczności cenowej klientów
Badania marketingowe wina warto przeprowadzić również w celu sprawdzania elastyczności cenowej klientów, czyli tego, ile byliby w stanie zapłacić za konkretny rodzaj tego trunku. Okazuje się bowiem, że w naszym kraju najwięcej konsumentów sięga po wina średniej jakości, których cena nie przekracza 20 zł (jest to prawie 75 proc. osób).
Informacja na temat ceny jest ważna, bowiem pozwala określić szacowane źródła przychodu, a w przypadku wyższych kwot skontrolować, jak duża część grupy docelowej byłaby skłonna właśnie tyle zapłacić za produkt.
Planowanie lepszych przedsięwzięć marketingowych
Marketing to istotny obszar działania każdej konkurencyjnej firmy i nie inaczej jest w przypadku win. Możliwości co do reklamowania alkoholi są ograniczone, dlatego też tak ważne jest umiejętne prowadzenie działań w tym zakresie, oczywiście zgodnych z prawem.
O ile ograniczenia w przypadku telewizji i radia są naprawdę duże, to możliwe jest przygotowanie kampanii np. przy różnego rodzaju wydarzeniach sportowych czy artystycznych. Jeśli są one szeroko zakrojone, po ich przeprowadzeniu warto sprawdzić, czy odniosły pożądany skutek. Również w tym przypadku doskonale sprawdzi się badanie marketingowe wina, dzięki któremu można dowiedzieć się, czy marka została w ich przypadku zauważona i jak została ona odebrana.
Jak widać celów dla których przeprowadza się badania marketingowe wina jest naprawdę wiele, od poznania motywów zakupowych klientów, przez sprawdzenie elastyczności cenowej, aż po realizowanie lepszych działań marketingowych. Wszystkie te informacje stanowią dla przedsiębiorstwa bardzo użyteczne źródło informacji, dlatego warto okresowo je powtarzać. Jeśli są Państwo zainteresowani ich realizacją, zajmuje się tym m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®.